Om klubben

Hamar Roklub av 1881 er Norges tredje eldste ro- og kajakklubb. Enten du er helt nybegynner eller har erfaring med padling og/eller roing er du hjertelig velkommen hos oss.

Hvert år blir vi kontaktet av folk som har kjøpt båt med utstyr og som ønsker råd og veiledning. Mange av disse har kjøpt kajakk som ikke passer til dem. Ta heller kontakt med oss før du kjøper eget utstyr; Vi gir deg veiledning og opplæring, og som medlem har du dessuten tilgang til klubbens materiell. Det er smart å prøve forskjellige kajakker før du kjøper selv. Som medlem kan du bruke tid på å bli kjent med miljøet, utstyr og ulike aktiviteter, så du finner ut hva som passer deg best.

For deg som har egen båt, har vi kajakkhotell der du som medlem kan leie plass.

Hovedtyngden av medlemmene er godt voksne. Et stort flertall padler kajakk, men vi har også medlemmer som ror, og medlemmer med funksjonsnedsettelser. Rekreasjon, mosjon og trening er hovedfokus for de fleste, men klubben har også medlemmer som konkurrerer og deltar i nasjonale regattaer. Ved inngangen til 2023 var vi rundt 500 medlemmer og mange skryter av godt miljø og en atmosfære preget av hjelpsomhet.

Vår beliggenhet sikrer oss en skjermet plass i Veslemjøsa der vår brygge ligger. Dette er ypperlig for alle medlemmer. Et skjermet område legger til rette for sikker aktivitet for funksjonshemmede og uøvede medlemmer, og er en god treningsarena for øvelse på å redde seg opp i kajakken ved velt, teknisk padleteknikk og grønlandsrulle. Her er det alltid rolig vann og skjermet for andre båter.

Klubben har lang tradisjon med tilrettelagt aktivitet for personer med nedsatt funksjonsevne og andre med tilretteleggingsbehov. Vi har fasiliteter og båtmateriell som er tilpasset og godt egnet for denne målgruppen.

D32_0414

Aktiviteter

Vi er en aktiv klubb som legger vekt på det sosiale, med en rikholdig aktivitetsliste. I tillegg har vi erfarne og dyktige instruktører som hvert år holder ulike kurs. Det store flertallet av medlemmene i klubben bruker kajakk eller robåt for trening og til turer i nærområdet. Her er det mange turmuligheter og vi har hele Mjøsa å boltre oss på. Fra 2015 har vi hatt tilbud om ro- og padleorientering, som er tiltak fra styret for ytterlige å øke aktiviteten blant våre medlemmer.

Aktivitetstilbudet varierer fra år til år, men noen faste aktiviteter gjentas årlig:

Ã…pent hus
Arrangeres jevnlig gjennom sommerhalvåret (se aktivitetslisten for tidspunkter). Her kan du som er nysgjerrig på klubben møte opp for å bli kjent med tilbudet vårt. Disse kveldene er det også mulig å prøve padling i trygge omgivelser hvis du er usikker på om dette er noe for deg.

Kompistur
Ukentlig gjennom sesongen padler vi på felles tur. Vi lærer av hverandre og har ekstra trygghet dersom noe uventet skulle skje. Disse turene er på kveldstid på en ukedag, så det er mulig å slenge seg med f.eks. etter jobb. Du finner nærmere info i aktivitetslisten.

MÃ¥neskinnstur
Vi gjør strandhugg på en passende plass, tar en matbit og hygger oss sammen før vi padler/ror hjemover i reflekser fra månen. Vi garanterer en spesiell opplevelse! Denne turen finner vanligvis sted mot slutten av sesongen.

Helgøya Rundt
Hvert år arrangerer klubben en padletur rundt Helgøya i august, som er årets høydepunkt for mange av medlemmene. Dette er en fellestur uten tidtaking, og det er mulig å starte både fra vårt anlegg på Tjuvholmen og fra Skurven på Helgøya. Detaljert informasjon om denne dagen formidles til medlemmene noen uker i forveien. Tidspunktet for årets tur står i aktivitetslisten.

Roing: Faste treningstider med instruktør

På faste tidspunkter i månedene april, mai, juni samt august og september er det fellestrening for deg som vil lære mer og bli bedre til å ro. Her er det åpent for alle uansett nivå. Treningene er ledet av erfarne instruktører, og klubben har motorisert følgebåt til bruk ute på Mjøsa. Vi har merket et lite tilsig av ungdom i tenårene de siste par årene til denne type trening, men her er det plass til flere. Hvis du har lyst til å prøve roing som idrett, kan Hamar Roklub være stedet for deg! Se aktivitetslisten for oversikt over dager og tidspunkter.

Deltakelse i regattaer

Hamar Roklub har svært lange tradisjoner som arena for aktive utøvere. Denne delen av virksomheten har stort sett ligget nede siden midten av 1980-tallet. I 2022 gjorde klubben comeback i regattasammenheng, og dette er noe vi ønsker å bygge videre på.

Klubbhusene

Klubben har et klubbhus hvor vi arrangerer kurs, møter og andre sammenkomster. Vi har også båthus som inneholder båtplasser for medlemmene samt klubbens kajakker og robåter med utstyr. I tillegg har vi garderober med dusj og toalett, og et trimrom. Du kan lese mer om bygningsmassen vår på egen side.