Spørsmål og svar

Her finner du svar på spørsmål som vi ofte får av medlemmene. Hvis du ikke finner svar på spørsmålet ditt her, kan du kontakte oss via kontaktsiden.

Spørsmål: Hvor mye erfaring må jeg ha før jeg kan bli medlem i klubben?
Svar: En trenger ikke å ha erfaring for å bli medlem. Men for å få glede av padling er det lurt å få grunnleggende veiledning på de åpne onsdager som arrangeres gjennom sesongen (se aktivitetslisten for mer info). For å kunne bruke klubbåter kreves det minimum gjennomført Introkurs Hav som jevnlig tilbys fra klubben (se kursplanen for oversikt over våre kurs). Før en tar en tur utenfor Veslemjøsa bør en ha pratet med en erfaren padler for å bli kjent med Mjøsas egenart. Når det gjelder roing er det påkrevet med et kurs før en kan låne båtmateriell. Dette avtales særskilt med klubbens ledelse. En forutsetning for bruk av klubbens materiell er å kunne svømme i land med svømmevest.

Spørsmål: Må jeg ha egen kajakk og utstyr for å melde meg inn i klubben?
Svar: Nei, klubben har mange kajakker en kan låne og i alle vanskelighetsgrader. Se også forrige spørsmål for hvilke krav som stilles hvis du skal låne båt av klubben.

Spørsmål: Hvordan melder jeg interesse for båtplass?
Svar: Ta kontakt med «Ansvarlig for utleieplasser i bÃ¥thuset (kajakkhotell)».

Spørsmål: Hvor lang ventetid er det på båtplasser?
Svar: For tiden er det ingen ventetid, men dette kan endre seg. Ta kontakt med «Ansvarlig for utleieplasser i bÃ¥thuset (kajakkhotell)» for oppdatert info.

Spørsmål: Må jeg ha våttkort for å låne klubbens kajakker?
Svar: Når klubbens utstyr benyttes har klubben et ansvar, og hovedregelen er derfor at lån av klubbens kajakker krever våttkort med minimum Introkurs Hav. Med våttkort kan brukeren dokumentere grunnleggende kunnskap. I vår klubb er det medlemmer som startet med padling lenge før våttkortordningen ble etablert, og det er derfor noen få klubbmedlemmer som har unntak fra hovedregelen. Nye medlemmer må ha våttkort uavhengig av padleerfaring. Det kreves grunnkurs ved bruk av spruttrekk.

Spørsmål: Skal jeg velge Introkurs eller Grunnkurs?
Svar: Introkurset gir deg deg en introduksjon til kajakkpadling, mens på grunnkurset vil du lære mer om hvordan kajakken kan manøvreres uten ror, og hva du gjør dersom du skulle gå rundt. På grunnkurset lærer du også å bruke spruttrekk. Her kan du lese mer om valg av kurs.

Spørsmål: Hva er inkludert i medlemskapet?
Svar: Som medlem får en lånt båtmateriell under visse forutsetninger. Videre får en brukt båthuset med godt utstyrt treningsrom og dusj. Som medlem får en jevnlig informasjon om fellesturer en kan delta på og kurs som tilbys. Og ikke minst mange trivelige opplevelser på Mjøsa og et hyggelig miljø sammen med andre medlemmer.

Medlemskap