Maraton-NM kortbane i kajakk: Per og Arne fikk ros

Det ble et meget vellykket NM i maraton i kajakk kortbane i Hamar lørdag 27. juni. Per Myrvang ledet arbeidet med planlegging og avvikling av arrangementet i tett samarbeid med styret i klubben.

BILDET: Full fart ved Koigen under NM maraton kortbane. Foto Arild Øverli

Under arrangementet fikk klubben mye ros, faktisk strømmet rosen til Hamar Ro- og Kajakklubb direkte fra kommentarorene over NRK1 til alle landets seere.

BILDE: Per Myrvang (til venstre) og Arne Hansen (til høyre) fikk blomster for innsatsen med NM-kortbane Maraton. Foto: Arild Øverl

I følge Hamar Arbeiderblad som hadde en større omtale av arrangementet pÃ¥ hjemmesiden lørdag ettermiddag, framgikk det at «Idrettspresidenten triller terningkast 6 for NM-arrangementet pÃ¥ Koigen».

HA skriver videre at «Idrettspresident Berit Kjøll var til stede som tilskuer pÃ¥ norgesmesterskapet. Hun er full av lovord om lørdagens arrangement».

Åjavisst var dette helt fantastisk morsomt for klubben vår. Vi fikk vist oss fram i beste sendetid på NRK1 i ei rundbaneløype fra Hamar brygge til stupetårnet og tilbake med overbæring av kajakk i et 70 meter langt spurtområde på land, der padlerne måtte bære kajakken i hånda. Det er vanskelig nok å komme ut av kajakken og inn i den igjen uten å velte. Men her var det mange padlere fra hele landet som visste hva de drev med.

NM bød på fart, spenning,vannsprut og en oppvisning i kajakkteknikk på flattvann, i kajakker som er supersmale og raske, som det tar lang tid å beherske. Men når en først har lært dette, er det moro og utfordrende.

BILDET: Maria Virik fra Bærum ble norgesmester for damer. Foto Arild Øverli

Det var faktisk godt gjort å takle bølgene på Mjøsa i slike farkoster denne dagen. Det blåste ikke, det var vindstille, det var 30 varmegrader. Men det var mange motorbåter som produserte bølger som kom fra alle retninger. Men det ble  likevel et spektakulært TV-show på Mjøsa denne dagen. Og padlerne imponerte med sin teknikk, fullkomne balanse og innsats. Det var ikke bare god reklame for Hamar Ro og Kajakklubb, men det var topp reklame for Hamar, Hedmarken og Mjøsa.

I senior menn vant Eivind Vold fra Oslo NM, mens Maria Virik fra Bærum vant for damer. Det var to verdige norgesmestre i maraton kortbane denne lørdagen. Løypa var ca. 3500 meter lang, formet som en rundbaneløype, med overbæring.

BILDET: Eivind Vold fra Oslo ble norgesmester i maraton kortbane for herrer. Foto Arild Øverli

– Dette var et flott sted Ã¥ padle, fortalte en av den kvinnelige padleren, Slettsjøe,  etter mÃ¥lgang i damefinalen.

Og til å passe på at alt gikk som det skulle, var dugnadsinnsatsen fra klubbens medlemmer upåklagelig. Det var medlemmer fra klubben over alt: på land, i følgebåter,som vakter, som våkne nattevakter, sjauere, etc. Litt av en innsats!

Åjada, vi i Hamar Ro og Kajakklubb vet det er fint å padle på Mjøsa. Men disse raske farkostene, racerne, er noe for seg selv. Superraske, men de krever sin gutt eller jente, sin mann og kvinne.

Men kanskje flere enn de få medlemmene hos oss som har forsøkt seg i denne typen farkoster, kunne jo forsøke seg i flattvannsbåt? Det skulle ikke forundre meg om maraton-NM i kortbane var en god inspirasjon.