Tradisjonsbåtkonferansen 2024

TradisjonsbÃ¥tkonferansen 2024 avholdes 25. og 26. september i Kulturhuset. Dette er første gang i Innlandet. Her blir det mange fine foredrag innen temaet og det er mange faglige samarbeidspartnere som deltar (museer, forbund, institutt, bÃ¥tbyggere m.m.). GÃ¥ gjerne inn pÃ¥ hjemmesiden til «Forbundet Kysten», sÃ¥ ligger det her mye info om arrangementet, ogsÃ¥ bygging av GrøndalbÃ¥ten.

(Robåt på Mjøsa. Foto: Valdemar, Pedersen. Mjøsmuseet. Fotografi fra Leif Blichfeldts arkiv, materialet er behandlet av Byhistoriegruppa, Gjøvik Historielag.)

25. september har roklubben/bruksbåtgruppa fått avsatt tiden fra kl. 1700-1930, og vi vil forsøke å følge denne kjøreplanen:

17.00-17.30
Alle konferansedeltagerne gÃ¥r fra Kulturhuset og ned pÃ¥ Skibladnerbrygga hvor det blir en høytidelig sjøsetting/roklubbens overtagelse av den nye GrøndalbÃ¥ten. Noen ord fra Kristine, Sigurd og Emil bÃ¥tbygger. Ordfører Vigdis Stensby døper bÃ¥ten til «Emma» som var navnet pÃ¥ bÃ¥tbygger Martin Grøndals kone. Det brukes noen drÃ¥per av Jubileumsakevit i forb med Hamars 175 Ã¥rsjubileum. I forbindelse med dÃ¥pen ønsker vi at roklubben ligger Ã¥ dupper i næromrÃ¥det med 2 firere (innrigger og gigg) samt trimmere. Videre flest mulig kajakker for Ã¥ fÃ¥ frem bredden i klubben. VÆRFORBEHOLD!

17.30-18.00
Grøndalbåten blir så rodd av Steinar Grøndal og båtbygger Emil bort til roklubben på Tjuvholmen, vakkert omkranset av øvrige robåter og kajakker fra roklubben. Konferansedeltagerne begynner samtidig å gå mot roklubben.

18.00
Ankomst roklubben av folk til fots og til vanns. Enkel bespisning, pølser/drikke, kaffe og litt munngodt. Roklubben spanderer gildet. Erik Johnsen holder samtidig et lite kåseri om roklubben. Alt er lagt opp til å skje ute. Blir det regn får vi bruke klubbhuset og rohallen som tak over hodet. Alle klubbens medlemmer er selvsagt også invitert.

18.30-19.30
Demonstrasjon av ca. 5 bruksbåter som ligger klare ved brygga i Veslemjøsa. Alle kan prøve disse. Også demonstrasjon av båter som roklubben har legges ut på bukker, eller ved brygga (innerigger og gigg).

19.30
Konferansedeltagerne forlater området og går opp til byen for å spise middag.

VIKTIG:
Alle frivillige fra bruksbåtgruppa, roere og padlere samt de som skal servere mat møter på roklubben KL. 1600 denne dagen, onsdag 25 sept. Roere og padlere som vil være med på sjøsettingen av Grøndalbåten ved Skibladnerbrygga, må være der kl. 1700, lett duppende i nærområdet til sjøsettingen som blir tett ved, Høiensalodden eller Koigen.