1200 i kilometer vinterpadling

Ved utgangen av mars 2019 er det padlet 1.200 km. Det har aldri vÊrt padlet mer pÄ vinteren i klubben. Det som er verd Ä merke seg at de lange turene er det som drar det opp. Men det er ogsÄ mange som padler turer under 10 kilometer.

BILDET: Nils Bastberget er en av flere padlere som allerede har padlet rundt HelgĂžya. Bildet er tatt 27. mars. Foto Nils Bastberget

Det er «de vanlige folkene» som ogsĂ„ i Ă„r svĂŠrt tidlig rev Ă„ra ut av kajakken for  sĂ„ Ă„ fĂžlge opp og «kaste» kajakken pĂ„ vannet. Fram til 31. mars har Øivind Krogrud fra Hamar padlet 378 kilometer. Mens nykommeren fra august i 2018, Steinar Nerem fra Vang, har flytta kajakken 126 kilometer pĂ„ vannet. Nils Bastbereget fra Nes har 93 kilometer i kajakk hittil. Det er tydelig at folk synes dette er en fin aktivitet.

Steinar Nerem er altsÄ nykommeren som fÞlger i manges kjÞlvann og sjekker opp ulike ting langs MjÞsa. PÄ bildet under har han funnet restene av den gamle slippen pÄ HÞiensalodden ved Hamar. Legg merke til at skinnene er av tre, bundet sammen med stÄlbraketter. Bildet er tatt i mars 2019. Dette er synlig ved lav vannstand.

BILDET: Fra HĂžiensalodden. Foto Steinar Nerem

Det som er mest interessant Ä legge merke til, er at vinterpadlingen i Är ligger langt over de siste Ärene. FjorÄrets sesong var en rekordsesong pÄ vannet. Men hittil ser det ut til at vi padler (og antakeligvis ror nÄr det kommer i gang) mer enn noen gang. Vi fÄr se Ässen det gÄr utover sommeren.

BILDET: Statistikken fra de siste Ă„rene ser du her. Legg merke til den lilla linja i grafen som er 2019. Statistikken er hentet fra protokollen Rokortet/Hamar Roklub.