Smart erfaring: Maia og Anita testet egne tørrdrakter

– Dette er det jo veldig smart Ã¥ teste ut! utbrøt damene Anita og Maia. Søndag 25. april testet Maia og Anita sine egne tørrdrakter i isvannet i Vesle-Mjøsa ved roklubben. Det var nok lærerikt. Det fant jo kjapt ut at det ble raskt bÃ¥de kaldt og ubehagelig. Og ikke minst: Det var vanskelig Ã¥ svømme med slikt «fullmundur»-utstyr og vest pÃ¥ seg.

BILDET: Maia (nærmest) og Anita tester isvannet i tørrdrakt. Foto Erik Johnsen

Etter bare noen få minutter begynte Anita å bli kald på henda og etter sju minutter på lårene. Noen kajakk hadde de ikke med seg uti, så de forsøkte seg ikke denne gangen å komme seg opp igjen i kajakken. Men kaldt ble det ganske fort. Testen av tørrdrakta var det de skulle finne ut av.

BILDET: Bra flyteevne med tørrdrakt. Maia i isvannet. Foto Erik Johnsen

De forsøkte også å bruke ei åre for å padle med mens de lå i vannet. Det var det liten nytte i. Og prøve seg på brystsvømming var lite hensiktsmessig. Det flyttet seg omtrent ikke framover. På ryggen gikk det bedre å svømme, men det gikk sakte. 100 meter fra land, ville være langt å svømme om de veltet uten å klare å entre kajakken.

Så lærdommen er klar: Vær forsiktig framover til vannet har blitt 15 grader. Og hold deg langs land, max. 100 meter fra land. Og test gjerne kaldt vann med tørrdrakt ved klubben. Iskaldt vann er ikke til å bagatellisere.

BILDET: Å padle med åra gikk heller dårlig, kunne Maia raskt slå fast. Foto Erik Johnsen