Sesongåpning på blikkstille Mjøsa

BILDET: På padletur mot Atlungstad 21. mai. Foto Øivind Krogrud

Søndag 21. mai samlet klubbens medlemmer seg til sesongåpning med vimpelheising. 15 padlere og 1 roer deltok under åpningen.

Turen gikk tur/retur Atlungstad i Stange der det var pause. Det var tåke og litt yr på blikkstille Mjøsa. Kaldt var det heller ikke, så folk padlet og rodde uten håndvarmere. Etter turen tittet også sola fram og det ble varmt og godt. Det varmet også med nykokt kaffe som Tor tok seg av og kake som Solveig hadde bakt. Sverre hadde med seg sjokolade. for de som ikke drikker kaffe, ble det disket opp med brus. Alt gikk ned på høykant.

Sesongåpningen er en tradisjon som skjer på denne tida hvert år. Mjøsa hadde litt lav vannstand. Men dette ble løst ved at folk hjalp hverandre med å bære båter ned til vannkanten på utsiden av klubbhuset.

For øvrig er vannstanden nå raskt stigende. Så om ikke lenge kan vi vel benytte klubbens brygger. Men det har allerede vært stor aktivitet på Mjøsa og andre steder. Hittil i år er det padlet og rodd 2792 km av 56 forskjellige roere. Det er litt mindre enn til samme tid i fjor. Det siste skyldes nok at det har vært mye kaldt vær og svært lag (nesten farlig lav) vannstand. Men nå er vi nok i gang for alvor!

Lykke til med en vakker padlesesong både på Mjøsa og andre steder i kongeriket.