4’ern fikk sin jomfrutur pÃ¥ Mjøsa

BILDET: Et godt øyeblikk i roklubbens lange 140-Ã¥rige historie: «Ny» brukt-firer pÃ¥ vannet pÃ¥ Mjøsa. Foto Erik Johnsen

Tirsdag 5. oktober fikk den nylig innkjøpte «Gig+» fra Danmark sin jomfrutur. Det var en viss spenning nÃ¥r bÃ¥ten forsiktig ble satt ned i mjøsvannet ved brygga og de fem roerne som skulle bemanne bÃ¥ten denne kvelden, dro i gang denne flotte fireren, bygget i tre.

«Mathies» som er navnet pÃ¥ bÃ¥ten i Danmark, fikk for første gang sin tur med noen tidligere medlemmer: Lars, Svein Harald, Tore og Tom med Stein som dedikert cox. Etter noen forsiktige runder gikk det stadig bedre og roerne hadde bare godt Ã¥ si om denne gig+ bÃ¥ten som ogsÃ¥ kalles «trekvarting» blant roere.

Båten veier ca. 60 kg og var lett å bære ut og alt fungerte utmerket. Båten blir garantert meget populær til neste år. Den går også veldig fort i vannet, noe flere av roerne entusiastisk bemerket.

BILDET: Det er viktig å finne ut hvordan båten enklest skal settes på vannet. Slik utsetting var litt komplisert. Foto Erik Johnsen

BILDET: Litt småjusteringer i svivler og årer så er en klar til en rotur. Foto Erik Johnsen

BILDET: Det ble raskt mørkt fram mot 19-20 på kvelden. Men noen runder i Vesle-Mjøsa ga mersmak. Dette kommer til å bli en populær båt. Her vinker mannskapet tilfreds i høstmørket etter noen runder i treningsbanen Vesle-Mjøsa. Foto Erik Johnsen