Om å overnatte på et skjær i Mjøsa

Jada! Det går jo an. Hva da? Jo, å overnatte på en skjær i Mjøsa når vannstanden er lav og skjæret titter opp av vannet. Det er akkurat det senior-padler i klubben, Øivind Krogrud, gjorde natten mellom 12. og 13. april. Sammen med klubben mange andre padlere er det nå padlet rundt regnet 2000 kilometer.

BILDET: Øivind på Svartskjæret.

Med telt, litt å tygge på og drikke uten de helt overtrufne toalettfasiliteter, overnattet nemlig Øivind på Svartskjøret utenfor Domkirkeodden. Visstnok helt alene i telt og sovepose og litt liggeunderlag. Og det var ikke akkurat midtsommertemperatur, sier ryktene.

Nattetemperaturen var nede i opptil flere kalde på natta. Det gjorde at vannet rundt Svartskjæret frøs til i løpet av natta. Men det ble ikke tykkere is enn at den erfarne padleren kom seg hjem igjen. Telt og sovepose, mat og godt humør, hjelper! Og er det noe Øivind har nok av, er det godt mot!

Det er plass til mange overnattingsgjester ute på skjæret som nå utover i april sakte vil forsvinne i vannmassene i takt med at Mjøsa fylles opp med vann.

Vi er spent på om det er flere som har ulike originale turhensikter utover.

For øvrig er det mye å se og oppleve på våren. Samme dag reddet Øivind og Jan Roger ei gråmåke fra den sikre død. Gråmåka sleit med å få puste. Det gjorde sikkert vondt med en grov krok igjennom neseboret og gommen, samt en stor blysluk på halvkiloen! Dette gjorde sikkert vondt. Gråmåka sleit med å få puste, sluken måtte løftes opp for å få litt luft lungene!

Fuglen ble reddet, sier ryktene!

BILDET: Jan Roger Sætren (til venstre på bildet) og ØIvind Krogrud redder ei gråmåke som har fått fiskeredskap i nebbet. Foto Unn Sætren