Rekordene faller: Snart passert 28.000 kilometer roing og padling

BILDET: Maia og Øivind (til høyre på bildet) på veg mot Helgøya 4. november 2020. Foto Erik Johnsen

Klubbens rekord i antall kilometer roing og padling fra 2018 er i ferd med å bli ettertrykkelig slått! Snart har klubbens medlemmer flyttet kajakk og robåter 28.000 kilometer. Hvor høy den nye rekorden blir, vet vi ikke før 31. desember. Men snart passerer altså medlemmene 28.000 kilometer.

Den gamle rekorden var på 26.913 kilometer padling og roing. Andelen rodde kilometer er svært liten. Kajakk er totalt dominerende, men i 2020 har det vært noe mer roing enn på flere år.

53 over 100 km

Hele 53 av våre medlemmer har nå rodd eller padlet mer enn 100 kilometer i 2020.  En rekke roere og padlere har også padlet og rodd nok til å får sine merker for enten gull, sølv eller bronse. Wolfgang Scherzer og Maiken Edlund har rodd mest i år, men også noen flere har vært i robåtene.

Blant padlerne setter ogsÃ¥ Øivind Krogrud igjen er fantastisk rekord i kajakk. Fram til 9. november har han padlet 2.051 kilometer rundt omkring, det meste pÃ¥ Mjøsa. Men ogsÃ¥ Sverre Andreas Nordhagen og Steinar Nerem har over 1600 kilometer i kajakk.  For Ã¥ være inne pÃ¥ 10 pÃ¥ topp-lista, mÃ¥ du ha mer enn 741 kilometer bak Ã¥rene. Det er ikke dÃ¥rlig og det henger altsÃ¥ ganske høyt Ã¥ ligge inne pÃ¥ «10 pÃ¥ topp».

Damene i ro- og padlemodus

Det er også interessant å merke seg at rekorden er satt et år med mye byggearbeid på klubben. Det har betydd av flere i styret har padlet og rodd lite i år. Alle ære til dem for innsatsen på bygging og vedlikehold.

BILDET: Noen har forsøkt seg i singelsculler i år. Men det gjenstår mye jobb før vi kan si at roingen har kommet skikkelig i gjenge.

Det som er mest spennende er å se utviklingen blant klubbens damer. Maiken Edlund har rodd mest blant damene, mens Maia Nyvold (1.343 km pr. 9. november) og Kim Arfjah Van Groningen (958km), Katrin Wiegmann (828 km) og Anita Næss (741 km) har gjort at damene totalt har over 10.000 km i kajakk og roing hittil i år.

Fortsatt er det langt igjen til nyttår. Uansett, i år setter vi en formidabel klubbrekord bak årene!

Gratulerer til alle medlemmer!

BILDET: På tirsdager ble oppmøtet på kompispadlingen bra etterhvert. DEt var opp til 10-15 medlemmer som var med på turene. Bildet er fra en slik tur i skumringen tidlig på høsten. Foto Erik Johnsen