Styret har handlet 10 nye kajakker

Det  er stor aktivitet i Hamar Ro- og Kajakklub. 2018 har vært et fantasisk år. Det betyr mye slitasje på kajakker og åreutstyr. Derfor har styret de siste årene kjøpt inn mange nye kajakker og årer.

BILDET: Solveig Hauge og Arne Hansen viser fram tre av de nye båtene som er innkjøpt i år. Båten til høyre er en Struer Duett turracer (toer), i midten ser vi en Boreal Design Inukshuk havkajakk og den til venstre er en Boreal Design Esperanto havkajakk (toer). Foto Erik Johnsen

Blant annet har klubben kjøpt inn et par toere, eller tandem som mange liker å kalle dem.

Solveig Hauge i styret sier at det i 2018 er kjøpt inn 8 nye plastkajakker som er beregnet for bruk på kurs som klubben arrangerer. I tillegg er det innkjøpt to toere (tandem), en såkaldt turracer og en stabil havkajakk.

Turraceren er til erfarne padlere, den andre er til viderekomne nybegynnere. Havkajakktoeren er meget stabil. Det er også kjøpt inn 10 delbare årer i karbon til klubbens båter, og det er også kjøpt inn mange nye vester og spruttrekk.

BILDET: Her er tre av de nye kajakkene klubbens medlemmer kan glede seg over i år. Foto Erik Johnsen

– I 2017 kjøpte vi inn fire bÃ¥ter, havkajakker, sier Hauge.

Alle er avhengig av at medlemmer rengjør og tørker bÃ¥tene godt etter bruk. Grunnen til det er å unngÃ¥ rÃ¥te og muggskader. Vi har hatt mugg- og rÃ¥teskader den siste tida fordi folk ikke tørker opp restvann i bÃ¥tene etter padleturer. Tørkeutstyr – bøtter og svamper – stÃ¥r ved inngangen ved portene i bÃ¥thallen.

God tur!