Teknikkurset – noe for meg?

I våttkortstigen er det 5 nivåer, som starter med Introkurset og rundes av med Veileder. For de som har tatt Grunnkurset er det teknikkurset som er neste steget i stigen. Teknikkurset bygger på grunnkurset, og i tillegg til å repetere teknikker fra grunnkurset, er det nye tekniske ferdigheter i manøvrering og redning som står i fokus. Erfaringsmessig vil de fleste som går teknikkurs også utvikle fremdriftstaket til å bli mindre slitsomt på armene. Og med mindre slitasje på armmusklene kan vi padle lengre.

En annen og viktig del av teknikkurset er å legge grunnlaget for tryggere padling, ikke bare for deg selv, men også de du padler sammen med. Du lærer å bruke taueline, og et par nye redningsteknikker, som gjør at du blir bedre i stand til å hjelpe andre dersom det skjer noe utforutsett på turen.

Teknikkurset passer i praksis for alle som har lyst til å utvikle padleferdighetene sine. Du trenger ikke være god eller ha trent mye for å ta dette kurset – det viktigste er at du har litt padleerfaring etter grunnkurset og har lyst til å lære mer.

Hamar roklub 1881 arrangerer teknikkurs i juni og august på Mjøsa. For de som ønsker seg mer «havutfordring» er det et utstrakt kurstilbud fra svenskegrensen til Stavanger.

Har du spørsmål er det bare å ta kontakt med Per Olav.

(Tekst: Per Olav Lund, / 976 70 711)