Vellykket dag med fokus på sikker vinterpadling

Hamar Ro og Kajakklubb har avsluttet årets sesong av formelle klubbaktiviteter i klubbens regi. Det samme gjelder årets kurssesong for nye kajakkmedlemmer. For å gi medlemmene en gjennomgang foran vintersesongen som for mange vil fortsette i hele vinter, inviterte tre av klubbens godkjente kursholdene, Anders, Per William og Steinar, til et gratis oppfriskningskurs for egne medlemmer. 15-20 padlere møtte opp.

BILDET: Klare for det iskalde Mjøsa, fra venstre instruktørene Per William, Anders og Steinar. I bakgrunnen ligger kajakker klar til bruk, mens medlemmene på plattingen stod klare til å teste iskalde Mjøsa. Foto Erik Johnsen

Tanken var å gi et uhøytidelig tilbud i en samling med tema sikkerhet. Kurset var rett og slett kjempevellykket!
Kajakkpadlerne i klubben går nå inn i en sesong hvor nettopp sikkerhet blir svært viktig. Tanken bak kurset var å ta en prat på land om litt utstyr og bekledning for vinterpadling som mange kajakkpadlere har drevet med de siste årene, gjerne hele vinteren i vind, kulde og mellom isflakene. Klubbens roere har avsluttet sesongen da det er for kaldt i åpne båter til roing om vinteren. De vil nå flytte aktiviteten innendørs til romaskin.

BILDET: Test av tørrdrakt i iskalde Mjøsa. Foto Erik Johnsen

Etter en gjennomgang på land, gikk deltakerne i vannet for å trene redning. Ikke minst var det viktig å teste eget utstyr, særlig bekledning. Derfor gikk mange i vannet for å sjekke ut tørrdraktene. Mange lærte mye av dette. Det ble raskt kaldt i drakta selv med ull under.
Etter test av utstyr i kaldt mjøsvann og prat på land, gikk i alt 15-talls medlemmer ut på vannet i kajakk for å trene redninger. Instruktørene Anders, Per William og Steinar observerte og ga gode råd om sikkerhet i løpet av denne flotte søndagen i oktober.
Dette var en fin mulighet for medlemmene og et gratis tilbud for å teste tørrdrakta og kjenne på det å være i vannet en stund under trygge forhold. Under oppsummeringen etter kurset var det samling i klubbhuset med ferske vafler og varm kaffe til alle, noe routvalget hadde sørget for. Det falt i god smak!
Selvsagt dukket det også opp noen nye, gode tips, triks og råd som er fine å ha med seg utover mot vinteren og i vintermånedene. Alle som har planlagt å padle utover høsten og vinteren hadde absolutt utbytte av kurset som altså var gratis for klubbens medlemmer!

BILDET. Mange medlemmer benyttet dagen til et kurs i vinterpadling og sikkerhet. Foto Erik Johnsen