Kompispadling på TV og Verdensdagen for psykisk helse

10. oktober var Hamar ro- og kajakklubb pÃ¥ TV i beste sendetid. I forbindelse med Extra-trekningen pÃ¥ NRK ble det vist et innslag fra klubbens «Kompispadling», som er et ukentlig tilbud til medlemmene gjennom sesongen. Anita Nerem er ansvarlig for denne aktiviteten, og gjør en fremragende jobb som settes pris pÃ¥ av mange. Hun har etterhvert fÃ¥tt tilnavnet «Obersten», og hvis du ser innslaget forstÃ¥r du hvorfor. Mosjon, rekreasjon, sosialt samvær, naturopplevelser og mestring er bare noen av de positive fordelene du kan oppleve med «Kompisturene» til Anita. Med andre ord fysisk, psykisk og sosial helse.

(Foto: Skjermdump fra NRK TV)

Samme dag som vi kunne se denne flotte gjengen pÃ¥ TV, ble Verdensdagen for psykisk helse markert, med temaet ensomhet og utenforskap. Christin Larsen, som er visepresident i Norges Padleforbund, skriver at hun vet at padleklubbene kan minske ensomhet. Videre skriver hun at: «Her finner vi mennesker med like interesser, gode venner, vi fÃ¥r et fellesskap, vi har et sted Ã¥ komme til Ã¥ oppleve noe med andre, vi blir sett, vi utvikler oss, bÃ¥de som padlere, men ogsÃ¥ som medmennesker».

Psykisk helse er et satsningsomrÃ¥de for Hamar ro- og kajakklubb. Mange mener at padling er verdens beste aktivitet, og en god «medisin» for mange utfordringer som de fleste av oss møter i hverdagen. Dette er en av grunnene til at Hamar ro- og kajakklubb stilte opp da Høgskolen i Innlandet markerte Verdensdagen for psykisk helse pÃ¥ forskudd i forrige uke. Vi brenner for at flest mulig skal oppdage og bli hektet pÃ¥ denne fantastiske «medisinen»!

(Foto: Hamar ro- og kajakklubb på INN avd. Hamar)

Ã…rets padle-/rosesong og «Kompispadling» er over, men det betyr ikke at klubben legges i dvale. Flere av medlemmene vÃ¥re padler og ror gjennom hele vinteren, og mange bruker treningsrommet flittig. Den siste aktiviteten som klubben arrangerer pÃ¥ vannet i Ã¥r, er den Ã¥rlige sikkerhetstreningen med fokus pÃ¥ vinterpadling søndag 22. oktober. Etterhvert vil det ogsÃ¥ bli sosiale sammenkomster i klubbhuset. Følg med her pÃ¥ hjemmesiden og i vÃ¥r gruppe pÃ¥ Facebook for Ã¥ holde deg oppdatert.

Kompispadling i NRK TV:

Norges Padleforbund om Verdensdagen for psykisk helse: