Nye brygger klare til våren

Styret i Hamar Ro- og Kajakklubb har bevilget 50.000 kroner slik at de gamle og halvråtne bryggene i Vesle-Mjøsa kan byttes ut. Arbeidet med dette skjer nå om dagen med Øivind Krogrud som anleggsbas. Bryggesjauere er Sverre og Steinar, og et og annet medlem som slenger innom.

BILDE: Brygga som bygges blir stor. Foto Erik Johnsen

Bryggene bygges i trykkimpregnert treverk og vil bli mye større og stikke lengre ut i vannet enn de gamle bryggene. Landgangen ned til flyteenhetene skal beholdes. Faktisk kommer bryggene til å stikke 17 meter ut i vannet pluss landgangen. Så her blir det plass til mange om gangen når isen forsvinner og aktivitetene kommer i gang for alvor på våren.

BILDE: Steinar og Øivind banker flyteelementene på plass i brygga ute på isen ved båthuset. Foto Erik Johnsen

Grunnen til at de bygges lengre og større, er at det skal bli bedre plass på brygga ved utsetting av kajakker. Samtidig blir det mulig å sette ut lengre robåter (singlescullere, dobeltscullere, firere og åttere) på den ene siden av bryggene. På den andre siden vil det tilpasses løsning for handikapede utøvere, tilrettelagt som i dagens brygge.

Bryggene bygges oppe på den gamle brygga, og når skallet er klargjort, vil enhetene bli vippet ut på isen og skrudd sammen og forsynt med dekkebord. Og når isen smelter, vil bryggene være klare til bruk og bokseres på plass der dagens brygger ligger. Smart jobba med en smart og elegant løsning!

Det gjøres en god jobb her og vi får tro medlemmene setter pris på denne innsatsen. Bildene er tatt midt i februar i år.

BILDE: Fra venstre: Sverre, Øivind og Steinar. Foto Erik Johnsen