Pr. 5. februar 2017: 13 padlere med 399 km på vannet!

Hittil i 2017 (pr. 5. februar) har totalt 13 padlere vært på vannet 399 km. Det er veldig bra! Men så kom isen og litt for mye kulde så da ble det bråstopp!  Men nå skriver vi snart mars, så da er det lysere tider og snart kan vi padle igjen!

BILDET UNDER: bildet er tatt av Øivind Krogrud i januar 2017. Det er is langs strandkanten, grått, i skylaget, men innbydende speilblankt!

utenfor-klubbhuset-pa-tjuvholmen

Les om sikkerhet på vann leger ned i saken!

Vel, bare sol er det ikke alltid. Det er jo noe tåke og litt is langs strandkantene. Men det er jo fint. Disse ni padlerne har allerede vært ute 399 kilometer i kajakk. Flest turer/kilometer har Øivind Krogrud som har lagt 147 kilometer bak seg allerede. Vel, det ser ut til at sesongen er i gang. Og her er det viktig å tenke sikkerhet! Du bør ikke legge utpå Mjøsa dersom du ikke har nok erfaring. Selv om isen forsvinner snart og sola varmer godt, er mjøsvannet nemlig veldig kaldt, helt nede i +0-4 grader, faktisk langt utover våren. Så det gjelder å være på vakt og ta sine forhåndsregler.

Padleren Øivind Krogrud har padlet mye i vinter. Han gir et råd her som er verd å legge merke til:

– Fingrene er det eneste verktøyet vi har for å berge oss ut av en krisesituasjon, og det er også det første som svikter i kulda! ! Så egnet håndbeskyttelse er meget viktig i vinterpadling.  Selv bruker jeg gortex-votter med tetting rundt håndleddet og ull innervott, sier Øivind til klubbens nettredaktør.

Her kan du lese om sikkerhet:

Vi hadde et par tilfeller med velt i isvannet i vår. Disse har heldigvis gått fint. Men vi må be medlemmene om å være forsiktige dersom du har tenkt å padle utover vinteren. Selv om Mjøsa ligger der speilblankt og lufttemperaturen er høvelig god og sola skinner lavt over horisonten, er vannet iskaldt. Nybegynnere bør ikke padle på vinteren. Nedenfor er noen god råd!

Mer tekst under bildet!

Arne Hansen på tur

Utstyr og risiko varierer mye med årstiden og type aktivitet. Det er viktig å forstå hvordan man skal vurdere sikkerheten totalt. Farer ved roing/padling er som for annen vannsport: nedkjøling (hypotermi), drukning, og andre fysiske skader.

  • En bør ikke ro/padle under forhold verre enn det en på forhånd har øvd på og mestrer av redningsteknikker.
  • En bør unngå å ro/padle alene, uansett egne ferdigheter.
  • En må ha på seg vest.
  • Kle deg etter sjøtemperatur, ikke lufttemperatur. Om vinteren må du også kle deg etter lufttemperatur.
  • Sørg for at farkosten er i god stand.
  • Hør på værmeldingen, les været.
  • Definer nærtur- og langturområder.

Hav og flattvannspadlere må ha kjennskap til grunnleggende redningsteknikker. Det er en forutsetning at padlere på nybegynnernivået padler sammen med personer som har mer erfaring. Padlere med erfaring må kunne ta ansvar i en eventuell redningsaksjon. Det er et krav at deltakerne behersker egenredning og kameratredning.

Egenredning:

Det er en forutsetning at utøver behersker svømming og ellers er fortrolig med vann. Eskimorulle er en fordel, men ingen forutsetning. Det er derimot egenredning ved bruk av årepose eller annen form for våt entring. Pumpe er en forutsetning.

Kameratredning:

Det forutsettes at turdeltaker er trent i diverse metoder, fra «alle i vannet» til enkelttilfeller. Førstehjelp: Hamar Roklub oppfordrer, uavhengig av vanskelighetsgrad padlere til å sette seg inn i førstehjelpteknikker ved drukning (HRL), nedkjøling (hypotermi) og ved vanlige skader (kutt, hjernerystelse, brudd, forstuinger og skader av ledd)

Nedkjøling (hypotermi)

Ved rundvelt ute på havet vil temperaturen si noe om hvor lang tid roeren har før en bør være på land. Hvis en går rundt i et sund vil en drive med strømmen. Ved roing i farvann hvor en må krysse kortere eller lengre strekninger, bør en ha tørrdrakt og være flere i følge.

Temperatur  (vann og i luften)

Kan bidra til nedkjøling. Særlig på dager med varm lufttemperatur og lav vanntemperatur kan det være fare for nedkjøling ved en velt. Kle seg etter forholdene, og da særlig med sikte på risiko for en velt. Ved padling i kuldegrader må du har nok klær ellers kan du få forfrysninger på hender, føtter, nakke, hode og ansikt. Å padle i kuldegrader stiller store krav til padleren.

Nedbør

Nedbør kan bidra til nedkjøling. Kle seg etter forholdene.

Les mer om sikkerhet under bildet!

ved-furuberget

BILDET OVER: Det er nydelig på Mjøsa når sole skinner selv om det er midt i januar. Bildet er tatt i januar 2017 på Mjøsa.

Bølger

Bølger kan bidra til at roeren/padleren velter, eller båten fylles med vann, noe som kan medføre fare for drukning og nedkjøling, særlig i kombinasjon med vind. Unngå å ro i større bølger enn man kan mestre. Holde deg nær land og ha med lenseutstyr.

Vind    

Øker faren for en velt og kan være direkte årsak til nedkjøling. Unngå roing i mer vind en man kan mestre. Kle seg etter forholdene.

Strøm

Ut fra elveos eller rundt nes og i sund kan det oppstå strømmer på flatt vann som kan bli sterke og føre farkosten ut av kurs eller øke faren for velt. Planlegg slik at en traverserer strømmende vann på en trygg måte.

Annen båttrafikk

Annen båttrafikk kan representere fare for kollisjon/velt. Hold god avstand til annen båttrafikk og kryss farleder på oversiktlige steder. Roing i kjent farvann reduserer risiko for å bli pårent av lystbåter, husk å se bak deg!